Daudziem pazīstama aina: skapī stāv pavisam jauns krekls ar cenu zīmi, bet roka pēc tā nesniedzas. Impulsīva pirkuma īslaicīgais pacēlums ātri izzūd, un apģērba gabals aizceļo skapja dziļākajā nostūrī, kur to neviens nepamana un nevelk. Psihologi šo fenomenu sauc par vainas sajūtu pirkumos, bet modes vidē to dēvē par “vainas modi” (angļu valodā guilt fashion) — brīdi, kad prieks pārtop diskomfortā un nožēlā. SIA “Eco Baltia vide” sadarbībā ar “Latvijas Zaļo punktu” kopā ar psiholoģi Evitu Grati un ilgtspējīgas modes eksperti Karīnu Plotņikovu skaidro, kā iepirkties apzināti un nepieļaut, ka skapis kļūst par emocionālu nastu
Vainas sajūta pirkumos (consumer guilt) nav abstrakts jēdziens, bet pavisam konkrēts mehānisms. Impulsīvs pirkums rada īsu dopamīna pieplūdumu, tomēr tas ātri izzūd, kad realitātē apģērbs neiederas ikdienas garderobē vai neatrisina praktisku vajadzību. Tā nu apģērbs netiek vilkts, bet apziņa par nepārdomātu lēmumu kļūst par emocionālu nastu. Impulsu pirkumi ir īslaicīga emociju regulēšana. Kad saproti šo mehānismu, kļūst vieglāk pieņemt racionālus lēmumus un pirkt retāk, bet jēgpilnāk.
Psiholoģe Evita Grate norāda, ka spontāni pirkumi bieži tiek izmantoti kā ātra garastāvokļa regulēšanas metode. Viņa skaidro, ka atlaižu impulss un jaunuma sajūta uz brīdi sniedz pašapliecinājumu, taču pēc emocionālā pacēluma nereti seko nožēla. Psiholoģe iesaka ieviest apzinātas pauzes pirms pirkuma, iepriekš izdomāt, ar ko konkrētais apģērbs saderēs, un turēties pie reāliem lietošanas scenārijiem, lai lēmums balstītos vajadzībā, nevis mirkļa noskaņā. Kad katrai izvēlei ir savs iemesls, mazinās gan vilšanās, gan sajūta, ka skapis ir piepildīts ar lietām, kas netiek izmantotas.
Problēmai ir arī vietējais konteksts. “Eco Baltia vide” augustā veiktais pētījums apliecina, ka joprojām 18% Latvijas iedzīvotājs sev nevajadzīgo tekstilu izmet sadzīves atkritumos*. Faktiski ik gadu poligonā nonāk 9500** tonnas apģērba, kas ir līdzvērtīgi 3,8 Olimpiskajiem peldbaseiniem pilniem ar ūdeni. Šis apjoms atstāj ietekmi gan uz vidi, gan sabiedrības resursiem. Pat ja skaitlis ir aplēse, virziens ir nepārprotams: jo retāk drēbes pērkam bez plāna un jo biežāk tām dodam otro dzīvi, jo mazāks ir slogs, ko atstājam uz vidi. Stāsts par vainas modi tādējādi kļūst par stāstu par apriti un atbildīgu rīcību.
Risinājums ir vienkāršs un balstīts ikdienas praksē. Ilgtspējīgas modes eksperte un tērpu māksliniece Karīna Plotņikova uzsver cieņpilnas attiecības ar apģērbu, kurās darbojas trīs savstarpēji saistīti soļi: valkāt, kopt un laist apritē. Viņa aicina iedziļināties kopšanas instrukcijās, dot priekšroku saudzīgai mazgāšanai, izvairīties no veļas žāvētāja, izmantot tvaicēšanu, laikus salabot sīkus defektus un uzturēt audumu labā formā. Kad kāds apģērbs vairs neiederas garderobē vai stilā, to ir vērts nodot tālāk maiņas punktos, īpašiem pasākumiem izvēlēties tērpu nomu vai sev nevajadzīgo apģērbu nodot tam paredzētos tekstila konteineros. Šādi neizmantotie pirkumi pārtop par resursu, nevis pārmetumu sev par tā iegādi.
Praktiskā līmenī palīdz apzināta iepirkšanās plūsma. Pirms lēmuma pieņemšanas noder īsa pauze, kas ļauj distancēties no brīža emocijām, un pārdomas par apģērba saderību ar jau esošajām kombinācijām. Jēgpilni ir arī reāli lietošanas gadījumi nedēļas griezumā: kur, cik bieži un ar ko konkrētā lieta tiks vilkta. Ilgtermiņā rezultātu dod kvalitāte un labojamība, nevis kvantitāte, jo labi kopts un viegli atjaunojams apģērbs kalpo ilgāk un mazina vēlmi meklēt īslaicīgus aizvietotājus.
Brīdī, kad liekais tomēr sakrājies, svarīgi, lai tas nonāk pareizajā apritē. Vides apsaimniekošanas uzņēmuma SIA “Eco Baltia vide” attīstības direktors Andris Karlsons atgādina, ka katrs apģērbs, ko nenovietojam sadzīves atkritumos, bet nododam atkārtotai apritei, pagarina tā mūžu un samazina vides slogu. “Nākamie desmit gadi ikvienam no mums ir jāvelta savu paradumu maiņā. Eiropas Savienības uzstādītais mērķis – samazināt poligonos noglabājamo atkritumu apjomu līdz 10% – būs sasniedzams tikai tad, ja ikviens pret saviem pirkumiem izturēsimies pārdomāti. Kad iepirkšanos uztveram kā attiecības, nevis īstermiņa emocionālu uzlādi, mūsu mājokļos parādās vairāk vietas, bet ikdienā — vairāk viegluma. Mazāk vainas sajūtas, jēgpilnāki pirkumi, ilgāks apģērbu mūžs un mazāks slogs videi.”
Kampaņa “Dzīve pēc skapja”
Lai aktualizētu tekstila šķirošanas nozīmi, “Eco Baltia vide” sadarbībā ar “Latvijas Zaļo punktu” īsteno kampaņu “Dzīve pēc skapja”, kas tapusi pateicoties LIFE integrētā projekta “Atkritumi kā resursi Latvijā” atbalstam. Kampaņas mērķis ir parādīt, ka tekstils nav tikai atkritums, bet resurss, kam iespējams dot otro dzīvi – gan caur šķirošanu un atkārtotu izmantošanu, gan radošiem risinājumiem. “Eco Baltia vide” sadarbībā ar “Latvijas Zaļo punktu” Latvijā izvietojuši vairāk nekā 340 tekstila šķirošanas konteinerus. Iedzīvotāji aicināti izmantot sev tuvāko tekstila nodošanas punktu, ko iespējams atrast mājaslapā www.tekstils.lv. Kampaņas partneri – Rimi Latvija.
